Deklaracja końcowa pierwszego seminarium
Forum Katolicko-Muzułmańskiego
6 listopada 2008 r. uczestnicy Forum Katolicko-Muzułmańskiego w Watykanie przyjęli deklarację końcową. Oto tłumaczenie jej tekstu z języka angielskiego (oryginał na: Zenit.org: The World Seen From Rome lub: Union of Catholic Asian News).
Forum Katolicko-Muzułmańskie zostało utworzone przez Papieską Radę Dialogu Międzyreligijnego i delegację reprezentującą 138 muzułmanów-sygnatariuszy listu otwartego Jednakowe słowo w świetle tego dokumentu oraz w świetle odpowiedzi Jego Świątobliwości Benedykta XVI, udzielonej przez Sekretarza Stanu, kard. Tarcisio Bertone. Pierwsze seminarium tego Forum odbyło się w Rzymie w dniach 4-6 listopada 2008 r. W spotkaniu wzięło udział po 24 uczestników i po 5 doradców z obu religii. Temat seminarium brzmiał: „Miłość Boga, miłość bliźniego”.
Dyskusja, prowadzona w ciepłej i serdecznej atmosferze, skupiła się na
dwóch ważnych zagadnieniach: „Teologiczne i duchowe podstawy” oraz
„Godność ludzka i wzajemny szacunek”. Ujawniły się w tej dyskusji
punkty wspólne oraz różnice, odzwierciedlające odmienny, specyficzny
geniusz obu religii.
1. Dla chrześcijan źródłem i przykładem miłości Boga i
bliźniego jest miłość Chrystusa do Ojca, do ludzkości i do każdej osoby
ludzkiej. „Bóg jest miłością” (1 J 4:16) i „Tak bowiem Bóg umiłował
świat, że Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy kto w Niego wierzy,
nie zginął, ale miał życie wieczne” (J 3,16). Boża miłość jest złożona
w ludzkim sercu przez Ducha Świętego. Bóg pierwszy nas ukochał, dając
nam zdolność do kochania Go w odpowiedzi. Miłość nie czyni krzywdy
bliźniemu, ale poszukuje sposobu czynienia drugiemu tego, czego
chciałoby się doświadczać samemu (por. 1 Kor 13:4-7). Miłość jest
podstawą i podsumowaniem wszystkich przykazań (por. Gal 5:14). Miłość
bliźniego nie może zostać oddzielona od miłości Boga, ponieważ jest ona
wyrazem naszej miłości do Boga. To jest nowe przykazanie: „abyście się
wzajemnie miłowali, tak jak ja was umiłowałem” (J 15:12). Zakorzeniona
w ofiarniczej miłości Chrystusa miłość chrześcijańska jest wybaczająca
i nie wyłącza nikogo - ogarnia zatem także wrogów. Nie powinna być
wyrażana tylko słowami, ale i czynami (por. 1 J 4:18). To jest bowiem
znak jej autentyczności.
Dla muzułmanów, jak to zostało przedstawione w dokumencie
Jednakowe słowo, miłość jest ponadczasową, transcendentną siłą, która
prowadzi i przemienia wzajemny, ludzki szacunek. Ta miłość, jak wskazał
Święty i Ukochany Prorok Muhammad, ma pierwszeństwo przed ludzką
miłością do Jedynego, Prawdziwego Boga. Hadis wskazuje, że Boże
miłujące współczucie dla ludzkości jest większe nawet od tego, które ma
matka dla swego dziecka (Muslim, Bab at-Tawba: 21); istnieje zatem
wcześniej i niezależnie od ludzkiej odpowiedzi dla Tego, który jest
„Kochający”. Ta miłość i współczucie są tak wielkie, że Bóg
wielokrotnie interweniował w wielu miejscach, posyłając proroków i
święte pisma, aby prowadzić i zbawiać ludzkość w sposób doskonały.
Koran, ostatnia z tych ksiąg, przedstawia świat [Bożych] znaków,
wspaniały kosmos Bożego artyzmu, który wywołuje naszą najgłębszą miłość
i oddanie, zatem „ci, którzy wierzą, są gorliwsi w miłości do Boga”
(2:165) i „tym, którzy uwierzyli i którzy pełnili dobre dzieła –
Miłosierny przygotuje miłość” (19:96). W hadisie czytamy, że „Żaden z
was nie ma wiary, póki nie ukocha dla swego bliźniego tego, co ukochał
dla siebie” (Buchari, Bab al-Iman: 13).
2. Ludzkie życie jest najcenniejszym darem Boga dla każdej
osoby ludzkiej. Powinno zatem być chronione i szanowane na wszystkich
jego etapach.
3. Godność człowieka wywodzi się z tego, że każda osoba ludzka
jest stworzona przez kochającego Boga z miłości i została obdarzona
darami rozumu i wolnej woli, a w ten sposób uzdolniona jest do kochania
Boga i innych. Na mocnych podstawach, wynikających z tych zasad, opiera
się konieczność poszanowania pierwotnej godności i ludzkiego powołania
człowieka. Ma on zatem prawo do pełnego uznania jego lub jej tożsamości
i wolności przez jednostki, wspólnoty i rządy, uznania wspieranego
przez prawodawstwo cywilne, zapewniające równe prawa oraz pełnię praw
obywatelskich.
4. Stwierdzamy, że stworzenie ludzkości przez
Boga posiada dwa ważne wymiary: męską i żeńską osobę ludzką.
Zobowiązujemy się wspólnie angażować na rzecz tego, aby ludzka godność
i poszanowanie rozciągały się w równej mierze na mężczyzn i kobiety.
5. Prawdziwa miłość bliźniego zakłada poszanowanie osoby
ludzkiej oraz jej wyborów w sprawach sumienia i religii. Dotyczy to
prawa jednostek i wspólnot do praktykowania swojej religii prywatnie i
publicznie.
6. Mniejszości religijne mają prawo do poszanowania
ich własnych religijnych przekonań i praktyk. Mają również prawo do
własnych miejsc kultu, a osoby założycieli i symbole, które uważają za
sakralne, nie powinny być przedmiotem jakiejkolwiek formy kpin czy
szyderstwa.
7. Jako wierzący katolicy i muzułmanie jesteśmy świadomi
wezwań i konieczności dawania świadectwa transcendentnemu wymiarowi
życia przez karmioną modlitwą duchowość w świecie, który staje się
coraz bardziej zsekularyzowany i materialistyczny.
8. Twierdzimy, że żadna religia i jej wyznawcy nie powinni być
wyłączani ze społeczeństwa. Każdy powinien móc wnieść swój niezbędny
wkład dla dobra społeczeństwa, zwłaszcza w służbie najbardziej
potrzebującym.
9. Dostrzegamy, że Boże stworzenie w swojej wielości kultur,
cywilizacji, języków i ludów jest źródłem bogactwa i dlatego nigdy nie
powinno stawać się przyczyną napięcia czy konfliktu.
10. Jesteśmy przekonani, że katolicy i muzułmanie mają
obowiązek zapewnienia zdrowej edukacji w dziedzinie ludzkich,
obywatelskich, religijnych i moralnych wartości swoim współwyznawcom
oraz propagowania rzetelnej informacji na temat religii bliźniego.
11. Wyznajemy, że katolicy i muzułmanie są wezwani, by być
narzędziami miłości i harmonii pomiędzy wierzącymi oraz dla całej
ludzkości przy jednoczesnym odrzuceniu jakichkolwiek prześladowań,
agresywnej przemocy i terroryzmu, zwłaszcza tych popełnianych w imię
religii oraz by podtrzymywać zasady sprawiedliwości dla wszystkich.
12. Wzywamy wierzących do działań na rzecz budowy etycznego
systemu finansowego, w którym mechanizmy regulujące uwzględniają
sytuację biednych i pokrzywdzonych, zarówno jako jednostek, jak i
zadłużonych narodów. Wzywamy uprzywilejowanych tego świata, by wzięli
pod uwagę los tych, którzy zostali najmocniej dotknięci przez obecny
kryzys w dziedzinie produkcji żywności i jej dystrybucji, a także
prosimy wierzących wszystkich wyznań i wszystkich ludzi dobrej woli, by
pracowali wspólnie na rzecz złagodzenia cierpienia głodujących i
wyeliminowania jego przyczyn.
13. Ludzie młodzi są przyszłością religijnych wspólnot i
całych społeczeństw. Będą oni coraz częściej żyli w wielokulturowych i
wieloreligijnych społeczeństwach. Istotne jest więc to, żeby byli
dobrze uformowani w swoich tradycjach religijnych i dobrze obeznani z
innymi kulturami oraz religiami.
14. Zgodziliśmy się na poszukiwanie możliwości ustanowienia
stałego katolicko-muzułmańskiego komitetu w celu koordynowania reakcji
na konflikty i inne nagłe sytuacje (oraz zorganizowania drugiego
seminarium w kraju zamieszkałym przez większość muzułmańską, który
zostanie wybrany później – ten fragment znajduje się tylko w tekście
deklaracji na stronie Zenit.org).
15. Oczekujemy już drugiego seminarium Forum
Katolicko-Muzułmańskiego, które odbędzie się za około dwa lata w kraju
zamieszkałym przez większość muzułmańską, który zostanie wybrany
później.
Wszyscy uczestnicy byli wdzięczni Bogu za dar czasu bycia razem i za wzbogacającą wymianę myśli.
Na
koniec seminarium Jego Świątobliwość papież Benedykt XVI przyjął jego
uczestników i po przemówieniach wygłoszonych przez prof. dr. Seyyeda
Hosseina Nasra oraz Jego Ekscelencję Wielkiego Muftiego dr. Mustafę
Cericia, sam wygłosił przemówienie do całej grupy. Wszyscy zebrani
wyrazili satysfakcję z wyników seminarium i oczekiwanie na dalszy
produktywny dialog.
tłum. Stanisław Grodź SVD
Katedra Historii i Etnologii Religii KUL
Rada Wspólna Katolików i Muzułmanów
|