
W inicjatywy trojga chrześcijańskich teologów niemieckich różnych wyznań: Jutty Sperber, Andreasa Renza i Hansjörga Schmida od marca 2003 r. odbywają się spotkania w ramach Forum Teologicznego Chrześcijaństwo-Islam (Theologisches Forum Christentum-Islam), organizowane przez Akademię Diecezji Rottenburg-Stuttgart. Od 2005 r. w konferencjach w ramach Forum biorą udział nie tylko chrześcijanie, katolicy i ewangelicy, ale także teologowie muzułmańscy. Liczba muzułmanów z roku na rok rośnie – w czasie ostatniego spotkania stanowili już 40 procent uczestników.
Od 2005 r. pojawiła się także charakterystyczna forma: każda konferencja poświęcona jest jakiemuś zagadnieniu – w 2005 r. była to teologia i praktyka modlitwy w obu religiach, w 2006 r. problem tożsamości i postrzegania drugiej tradycji religijnej, w 2007 r. kwestia cierpienia i zmagania z nim w obu religiach, a w 2008 r. problem etyki oraz odpowiedzialności za życie. Każdy temat poruszany w ramach danego zagadnienia, np. podejście do cierpienia, omawiany jest z punktu widzenia jednej religii, zaś przedstawiciel drugiej przedstawia potem swój komentarz, następnie na odwrót. Daje to bardzo interesujący efekt – po pierwsze poznaje się podejście do danego zagadnienia „od środka” danej religii, po drugie: komentarz do tego podejścia specjalisty „z zewnątrz”, z innej tradycji religijnej.
Połowę jednego z trzech dni konferencji zajmują tzw. fora tematyczne, w
trakcie których muzułmanie i chrześcijanie na równi przedstawiają
krótkie referaty i dyskutują nad wynikającymi z nich problemami.
Ostatniego dnia rano obradują osobno dwie grupy dyskusyjne, tym razem
podzielone wyznaniowo, czyli jest to czas na wewnątrzchrześcijańskie i
wewnątrzmuzułmańskie refleksje nad tematem.
Spotkania w ramach Forum wykroczyły już dawno zasięgiem poza
Niemcy, biorą w nich udział osoby z Austrii, Wielkiej Brytanii, Danii,
Francji, Finlandii i Polski, ale także z Bośni i Turcji. Zauważalny
jest rosnący poziom teologii prezentowanej przez muzułmanów, nierzadko
już absolwentów i doktorów z wydziałów teologii na niemieckich
uniwersytetach, gdzie otwierane są kursy teologii muzułmańskiej w
języku niemieckim. Teologowie ci w swoich wypowiedziach dają dowody
znajomości teologii chrześcijańskiej, teorii religioznawczych, a także
filozofii zachodniej – można powiedzieć, że są dowodem na rodzenie się
nowoczesnej, europejskiej teologii muzułmańskiej.
Oczywiście referaty wygłoszone na poszczególnych konferencjach publikowane są od 2005 r. w ramach serii
„Theologisches Forum Christentum-Islam”
”, stanowiąc cenny materiał, który może być wykorzystywany przez osoby
szukające odpowiedzi na teologiczne pytania dotyczące relacji
chrześcijańsko-muzułmańskich, ale także samego islamu, mniej znanego w
Europie niż chrześcijaństwo.
W bieżącym roku spotkanie w ramach Forum, które odbyło się w dniach
6-9.03.2009, nosiło tytuł „Słowo to jest bardzo blisko ciebie…” (Pwt
30, 12) i poświęcone było egzegezie Biblii i Koranu. Uczestnicy
zastanawiali się m.in., czy teologia muzułmańska, przy wszystkich
różnicach, nie mogłaby wspomóc się doświadczeniami teologii
chrześcijańskiej, jak czyniła to już w przeszłości; jak w nowych
warunkach muzułmanie powinni czytać i rozumieć święte teksty
chrześcijaństwa, a chrześcijanie Koran; jaką rolę odgrywają w egzegezie
świętych tekstów eksperci, a jaka przypada „zwykłym” wierzącym; w jaki
sposób trzeba aktualizować interpretacje świętych tekstów i ich
tłumaczenia? Czy Biblia i Koran mogą pomóc w walce z
niesprawiedliwością wobec kobiet?
Wagę zagadnień teologicznych dla dialogu
chrześcijańsko-muzułmańskiego i dla integracji muzułmanów w Niemczech,
ale i w całej Europie, dostrzega niemieckie Ministerstwo Spraw
Wewnętrznych, które od lat hojnie dotuje Forum, a w tym roku
przemówienie na temat roli dialogu chrześcijańsko-muzułmańskiego w
integracji muzułmanów w Niemczech wygłosił sam minister spraw
wewnętrznych, Wolfgang Schäuble.
W tegorocznym spotkaniu wzięli udział także członkowie Rady
Wspólnej Katolików i Muzułmanów: współprzewodniczący Rady ze strony
katolickiej, ks. dr Adam Wąs SVD i sekretarz generalny, dr Agata S.
Nalborczyk, która uczestniczy w Forum od 2005 r.
Agata S. Nalborczyk
Poniżej sprawozdanie z forum tematycznego Zależne od siebie interpretacje Biblii i Koranu
Uczestnicy forum wysłuchali dwóch referatów, z których pierwszy
wygłosił prof. dr Stefan Schreiner, z uniwersytetu w Tybindze. Swoje
wystąpienie zatytułował on Biblia jako pomoc w zrozumieniu Koranu –
Koran wyjaśnieniem Biblii. Tytuł drugiego referatu, który wygłosił
prof. dr Abdullah Takim z uniwersytetu we Frankfurcie, został
zaczerpnięty z Koranu i brzmiał „Głoś to, co ci zostało objawione z
Księgi” (29,45). Intertekstualne sposoby czytania Koranu i Biblii.
Profesor Schreiner podkreślił, że wszystkie pisma święte są
produktem określonej tradycji i stanowią dokumentacją zbawczych
wydarzeń. Kluczem do ich zrozumienie jest założenie tzw. sukcesji
ksiąg, które nie są identyczne, ale odnoszą się do jedności objawienia.
Każda kolejna tradycja głosi konieczność jego korekty (względnie
dopełnienia). Warunkiem zrozumienia Koranu jest znajomość Biblii, która
go w pewnym sensie legitymizuje. Ważnym elementem w dyskusji jest
uwzględnienie procesu, przez jaki przechodzi(ła) egzegeza Koranu. W
dziejach egzegezy islamskiej zaobserwować można ogromne różnice, na
przykład pomiędzy otwartym podejściem uczonych wczesnoislamskich a
tym, które w XIII wieku nabrało charakteru apologetycznego i w takiej
formie w środowiskach ortodoksyjnych przetrwało do współczesności.
Ogromne znaczenie w zrozumieniu obu Ksiąg Świętych odegrały procesy
kształtowania się „kanoniczności” tekstu, tzn. określania jego granic i
kryteriów prawowierności. Profesor zaapelował o pogłębioną dyskusję,
aby poprawnie odczytać tekst i intencje, którymi kierowali się
„redaktorzy” świętego tekstu.
Również prof. Takim wskazał teologiczne potwierdzenie misji
Mahometa i pewien proces ciągłości objawionych Ksiąg. Wychodząc z
założenia, że religie nie rozwijają się w próżni, referent stwierdził,
że Mahomet i muzułmanie dysponowali pewnym materiałem biblijnym, ale
nie można jednoznacznie zrekonstruować wiedzy, jaką w tym względzie
posiadali. Dlatego konieczne jest wypracowanie hermeneutyki Koranu. W
wielowątkowej dyskusji debatowano przede wszystkim o stosunku
objawienia do formy w jakiej zostaje on przedstawione i o całym
procesie, jaki ma miejsce w ramach „konkretyzowania się danego
objawienia”. W dyskusji wyszła również sprawa różnić w przyjmowaniu
pewnych prawd, do których odnoszą się obie Księgi (np. ukrzyżowanie
Jezusa). Wskazano również na doprecyzowanie terminologii egzegetycznej.
Adam Wąs SVD
1. chrześcijańscy i muzułmańscy uczestnicy jednego z paneli - 03.2008
2. chrześcijańscy i muzułmańscy uczestnicy jednego z paneli - 03.2008
3. dyskusja z udziałem słuchaczy - 03.2008
4.
otwarcie uroczystej kolacji; w prawej biskup diecezji
Rottenburg-Stuttgart bp dr Gebhard Fürst, z lewej prof. Abdullah Takim
z komitetu organizacyjnego Forum - 03.2008
5. panel z udziałem ministra spraw wewnętrznych RFN, Wolfganga Schäuble – 03.2009