W niedzielę 26
stycznia 2003 r. w Auli „Bobolanum” przy Sanktuarium św. Andrzeja
Boboli odbyły się główne obchody III Dnia Islamu w Kościele Katolickim
w Polsce. Stronę muzułmańską reprezentował imam Warszawy i Białegostoku
Tomasz Miśkiewicz, Przewodniczący Rady Imamów RP. Z ramienia Kościoła
katolickiego wzięli udział: Biskup Tadeusz Pikus, Przewodniczący
Komitetu ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi, Rady Episkopatu
Polski ds. Dialogu Religijnego i Zdzisław Bielecki, współprzewodniczący
Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów. W spotkaniu wzięli udział
ambasadorowie państw arabskich i muzułmańskich: Libanu, Maroka,
Pakistanu, Egiptu, Indonezji, Turcji, Palestyny, Jemenu, Kuwejtu,
Algerii i Syrii, a także imam Hary Hohim z Centrum Islamu w Warszawie.
W trakcie przytoczono fragment przemówienia Jana Pawła II, wygłoszonego
6 maja 2001 r. w Wielkim Meczecie Umajjadów w Damaszku. W drugiej
części spotkania odczytano fragmenty Ksiąg Świętych. Scenę Zwiastowania
odczytano z Koranu, a następnie z Ewangelii św. Łukasza, oba teksty po
arabsku i po polsku.
Okolicznościowe przesłania wygłosili: dziekan ambasadorów państw
arabskich i muzułmańskich w Polsce, ambasador Libanu, Ahmed Ibrahim
oraz Ksiądz Biskup Tadeusz Pikus. Odnosząc się do działań Rady Wspólnej
Katolików i Muzułmanów, Ambasador Libanu stwierdził: „Bardzo wysoko
cenię działalność Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów, której celem
jest umacnianie pokoju i rozwijanie kontaktów, jak również zapobieganie
konfliktom poprzez wzajemne uznanie i zrozumienie, zwłaszcza w czasach,
kiedy coraz bardziej potrzebujemy dialogu i współpracy, aby stawić
czoło wyzwaniom, stojącym przed międzynarodową społecznością. Wzajemne
zrozumienie między religiami – mówił w dalszej części przesłania Ahmed
Ibrahim – podejmowane ze zrozumieniem przekonań innych, przestrzeganie
ich z tolerancją i braterską miłością, uznawanie kulturowego pluralizmu
jako przedmiotu dialogu, wymiany i komunikowania się, a nie jako
przedmiotu konfliktu i walki – jak to głoszą niektórzy – wszystko to
sprawia, że nasz świat staje się światem pokoju i stabilizacji, a
ludzkość jest w stanie zachować swoje osiągnięcia i swoje dziedzictwo.
Religijny i kulturowy pluralizm jest częścią tożsamości każdej
jednostki i ważnym czynnikiem komunikacji i wymiany z innymi”. Ksiądz
Biskup Tadeusz Pikus w swym przesłaniu zwrócił między innymi uwagę na
samozwańczych proroków różnych proweniencji, którzy głoszą fatalizm
historii i zoologizm dziejów, dając podłoże hedonizmowi i hazardowemu
traktowaniu człowieka i losów świata. „Wyrazem grzechu i takiej
patologii – stwierdził Ksiądz Biskup – są niekończące się konflikty
wojenne (nakręcane potrzebą zemsty), terroryzm, nienawiść sąsiedzka,
legalna demoralizacja i cynizm wobec wartości i cennych elementów
tradycji. Zdajemy sobie sprawę, że brak ładu i harmonii w świecie nie
jest problemem tylko naszych dni. Natomiast pojawia się wrażenie, że
chaos i zło staje się bardziej nachalne, przyjmuje nową postać i ma
większą oraz mniej kontrolowaną siłę rażenia. Nie godzimy się na taki
stan rzeczy, by wpadać w szalony i zgubny „taniec” cywilizacji śmierci.
Dlatego zwracając się w modlitwie ku Bogu, pragniemy mówić i słuchać
Jego głosu. Tęsknimy za jednością, pokojem, sprawiedliwością; zabiegamy
o ochronę małżeństwa, rodziny, narodu; walczymy o niepodległość i
suwerenność kraju, o wolność sumienia; troszczymy się o godność osoby
ludzkiej, a wszystko po to, aby żyć pełnią życia i być szczęśliwi.
Stwierdzamy jednak, że z naszej strony niezbędna jest refleksja i
wysiłek, aby przyjąć przynajmniej elementarne zasady godziwego
postępowania wobec drugiego człowieka bez względu na rasę, narodowość,
religię, kulturę i płeć. Prosimy zatem Pana Boga, by przynajmniej
powstrzymał nas, byśmy nie czynili tego innym, co nam niemiłe, by
inspirował nas do czynienia tego innym, co byśmy chcieli żeby oni nam
czynili”. Część oficjalna spotkania zakończyła się modlitwą powszechną,
„Ojcze nasz”, przekazaniem sobie znaku pokoju i błogosławieństwem
Księdza Biskupa. Rada Wspólna nie ma odpowiedników w innych krajach i
może stać się płaszczyzną efektywnego dialogu Chrześcijan i Muzułmanów
nie tylko w Polsce, ale i na świecie, sprzyjać przezwyciężaniu
uprzedzeń i wzajemnemu poznaniu, budowaniu jakże zagrożonego pokoju.
Już przystąpili do niej muzułmanie Litwy, Białorusi i Ukrainy. W
krajach tych (łącznie z Polską) żyje około 20 tysięcy muzułmanów.
Tegoroczne spotkanie z okazji III Dnia Islamu w Kościele Katolickim w
Polsce odbyło się już po raz drugi w naszych Ośrodku i spotkało się z
większym niż w roku ubiegłym zainteresowaniem, w tym mediów.
Uczestniczyło w nim kilkaset osób, tak ze strony muzułmańskiej, jak i
katolickiej. Ks. Janusz Warzocha SJ
|