Kondolencje
Rada Wspólna Katolików i Muzułmanów (RWKM) oddaje hołd Wielkiemu
Człowiekowi Dialogu. Łączymy się w bólu z wiernymi i hierarchami
Kościoła Katolickiego, z wszystkimi ludźmi z różnych kultur, wyznań,
religii, którzy kochali papieża Jana Pawła II, Karola Wojtyłę z
Wadowic.
W czerwcu 2000 roku Rada podjęła uchwałę, w której stwierdza, że widzi
w osobie papieża Jana Pawła II wzór człowieka dialogu XXI wieku i
nadaje papieżowi tytuł „Człowieka Dialogu”. Dla nas prowadzących dialog
życia między islamem a chrześcijaństwem drogowskazami były takie
znaczące wydarzenia pontyfikatu Jana Pawła II jak spotkanie z młodymi
muzułmanami na stadionie w Casablance czy odwiedziny w Wielkim Meczecie
w Damaszku.
Na zawsze pozostanie w naszej pamięci spotkanie dnia 10 czerwca
1999 r w Drohiczynie, kiedy to muzułmanie członkowie Rady przekazali
papieżowi pamiątkową tablicę z rysunkami kilkunastu najważniejszych
meczetów Rzeczypospolitej oraz Deklarację Programową Rady. Napis na
tablicy nawiązywał do 600 letniej tradycji osadnictwa Tatarów na
ziemiach Rzeczypospolitej, był podziękowaniem muzułmanów Kościołowi
Katolickiemu za tolerancję i możliwość trwania w wierze ojców w kraju
chrześcijańskim.
Zarówno muzułmanie, jak i katolicy zrzeszeni w Radzie Wspólnej w
oświadczeniach Rady oraz indywidualnych wystąpieniach dawali wyraz
solidarności z działaniami Ojca Świętego Jana Pawła II na rzecz pokoju
i dialogu. Był dla nas autorytetem i przyjacielem. Jest nam trudno
pogodzić się z Jego odejściem.
W imieniu Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów,
Selim Chazbijewicz; przewodniczący ze strony muzułmańskiej
Zdzisław Bielecki, przewodniczący ze strony katolickiej
Halima Szahidewicz, sekretarz generalny
Urszula Doroszewska, członek zarządu
Rada Wspólna Katolików i Muzułmanów powstała w 1997 r. podczas Dni
Tatarów w Warszawie z inicjatywy Fundacji D.O.M., Dzieło Odbudowy
Miłości. Pierwszym asystentem kościelnym Rady był śp. Bp Władysław
Miziołek, zasłużony dla ekumenizmu w Polsce. Liczbę muzułmanów
zamieszkałych w naszym kraju szacuje się na ok. 20 tys., w tym 5 tys.
wyznawców islamu pochodzenia tatarskiego. Oprócz Tatarów składają się
na tę społeczność także przybysze z krajów arabskich, a również Azji,
Turcji, Bośni, czy dawnego Związku Sowieckiego - studenci, biznesmeni,
dyplomaci i uchodźcy, a także w niewielkiej liczbie Polacy, którzy
przyjęli islam.